KVV Dilsen-stokkem

Spierscheur


Een spierscheur is een blessure die veelvuldig voorkomt en die vaak ontstaat bij het aanzetten voor een sprint, tijdens een afzet, het trappen van een lange bal. Deze blessure treedt bij voetballers op in de kuitspier, de spieren van de voorzijde (de quadriceps), de achterzijde (de hamstrings) en de binnenzijde (de adductoren) van het bovenbeen.


Gradaties


Er zijn drie gradaties in de spierscheur:


  • Graad I: een verrekking Er is een minimale schade in de spier en een er is een minimale zwelling zichtbaar


  • Graad II: een gedeeltelijke scheur Er is een grote pijngevoelige lokalisatie met een belangrijk en onmiddellijk functieverlies (men kan niet meer verder spelen). Na verloop van tijd kan er een zwelling en/of bloeduitstorting zichtbaar worden


  • Graad III: een totale scheur Het kan lijken alsof er met een zweep op de spier wordt getrapt. Direct na het ontstaan van de scheur is lopen vrijwel onmogelijk of zeer pijnlijk. Het is mogelijk dat na de acute pijn een volledige scheur minder pijnlijk is dan een gedeeltelijke scheur.


Oorzaken van een spierscheur


Een spierscheur treedt vaak op als er sprake is van:


  • Niet (of onvoldoende) uitvoeren van een warming-up


  • Niet (of niet goed) uitvoeren van de rekkingsoefeningen


  • Verkorte of stijve spieren


  • Een te snelle trainingsopbouw, waarbij in te korte tijd te veel, te intensief en te vaak wordt getraind


  • Eenzijdige trainingsvormen


  • Vermoeidheid waardoor eerder kramp optreedt


  • Koude en/of natte weersomstandigheden


  • Niet uitvoeren van een cooling-down.



Preventie


  • Een goede warming-up (zie elders)


  • Een goede trainingsopbouw: “te snel” en “te veel” is vragen om moeilijkheden. Pas de trainingen aan wanneer de spelers vermoeid zijn


  • Zorg er voor dat de speler over een basisniveau aan kracht (-uithoudingsvermogen) beschikt


  • Laat een speler met spieren die zeer stijf aanvoelen of met onwillekeurige samentrekkingen van de spieren niet verder spelen/trainen. Het optreden van kramp is niet normaal! Dit duid op overbelasting waarbij er eerder een spierscheur zal optreden


  • Draag bij koud en nat weer een trainingsbroek


  • Voer altijd een cooling-down (zie elders) uit. Dit voorkomt (zo veel mogelijk) stijve spieren (de dagen) na de training



Behandeling


  • Niet op het geblesseerde been lopen of steunen


  • Pas de initiële behandeling van acute letsels (RICES principe) (zie elders) toe


  • Raadpleeg na de initiële behandeling een arts die de speler zonodig naar een kinesitherapeut doorverwijst


  • Masseer nooit een verse spierscheur en gebruik geen warmte (of warmte-inbrengende zalven (Algipan, Transvane, ...)). Dit verergert de blessure alleen maar


  • Laat de scheur voldoende herstellen vooraleer voluit de training te hervatten. Een scheur is een blessure die vaak terugkomt wanneer de training te snel (en te intensief) wordt hervat. Zorg eventueel in overleg met de arts en/of kinesist voor een zorgvuldige trainingsopbouw. Een speler is pas volledig trainingsbelastbaar als hij geen pijn meer voelt, als de spier weer volledig op kracht is en zijn oorspronkelijk lengte heeft.